Buddha Bowl Saana Yogalla

HELPPO, NOPEA JA ENNENKAIKKEA TERVEELLINEN

Olen itse syönyt pääosin kasvis- tai vegaaniruokaa parin viimeisen vuoden ajan. Totuttuani lihattomaan kokkaukseen ruuanlaittoni oli oikeastaan suosikkiainesosieni yhdistelemistä; uunijuureksia, papuja, täysjyväpastaa, riisiä, kvinoaa, jotain tuoretta, ehkä vähän hummusta tai pestoa... Sen sijaan, että etsin valmiin reseptin ja hommasin ainesosat sitä varten, kävin kaupassa ostelemassa sitä sun tätä mitä mieli teki ja mikä sattui olemaan tarjouksessa tai satokaudessa. Ruokaa sitten valmistaessa valitsin kombinaation, joka sisältää proteiinia, kuitua, hiilihydraattia ja hyviä rasvoja, sekä energiaa riittävästi. Tämänkaltaiselle ruualle on maailmalla annettu nimi ''Buddha Bowl'' - mahdollisimman puhdasta, prosessoimatonta, vegaania ja KAUNISTA ruokaa! Tässä reseptini Yoga Bliss -tapahtumapäivän versioon <3

Simppeli vegekulho - VALMISTELE JA KOKOA AINEKSET LAUTASELLE:

  • Babypinaattia
  • Kurkkua tikkuina
  • Keitettyjä/höyrytettyjä porkkanoita
  • Ituja, esim. mungpavun
    • Idätyksestä: itse aikanaan opiskelin Ekolon nettisivuilta asiaa: tässä linkki hyvään ohjeeseen! Korostan, että idätys on helppoa hommaa ;) Voit vaikka siivilään jättää pari desiä liotettuja papuja astiakaappiin, tai vaikka saunan lauteille. Muista huuhdella ne aamuin illoin.
  • (Punaista) kvinoaa
    • Vinkki kvinoan keittämiseen: kiehauta vettä (kaksi osaa vettä, yksi osa kvinoaa) kattilassa, ja kaada huuhdellut hituset sinne veteen - mutta ÄLÄ sekoita! Näin saat kvinoasta ihanan irtonaista!
    • Foodinilta saat tilattua punaista, jämäkämpää ja vielä ravinnerikkaampaa versiota. Foodinista lisää alla!
  • Hummusta
    • Helppo hummus syntyy Pirkka Kikherneitten paketin takakannen reseptillä. Itse skippaan tahinin, en ikinä muista/raaski ostaa! Helpoiten homma sujuu sauvasekottimella. Voit tuunata perushummuksen vaikka pestolla tai yrteillä!
  • Paahdettuja, suolattuja auringonkukansiemeniä
    • Suosittelen ostamaan ihan naturelleja siemeniä (esim. Foodinilta) ja pannulla paistamaan just ennen syömistä - oih <3
 
IMG_0752.jpg

COCONUT BOWLS

Tarjoilukulhoina vegeruuille oli kookospähkinän kuoresta valmistetut, uudelleenkäytettävät luonnonastiat! Tilauksen toimittaminen oli hitaanpuoleista, tosin siitä varoteltiin etukäteen (muuttavat varastoja), mutta muuten voin suositella! Täältä pääset tilaamaan ja katselemaan valikoimaa.

FOODIN

Foodin on ihan huikea, jyväskyläläinen yritys joka huolellisella ja eettisellä työllä tuo terveelliset, ravinnerikkaat ruuat helposti saataville. Tilaamalla Foodinilta yli 69 eurolla et maksa toimituskuluja - tilaamalla yli 119 eurolla saat ruokalähetyksen suoraan kotiovellesi - yleensä seuraavana päivänä lähetyksestä! Tilaamalla Foodinin uutiskirjeen saat hienon e-kirjallisen vinkkejä parempaan ruuanlaittoon + alennusta ekasta tilauksesta! Tästä foodin.fi -sinulle!

 
 
 
IMG_0725.JPG
 
 

RAAKAKAKKU ''SULKAA-GANACHE''

Raakakakku on siis paistamaton, raaka kakku täysin ilman eläinkunnan tuotteita. Normaaliherkkua miljoonasti ravinnerikkaampi suklaaunelma syntyy mm. cashewpähkinöistä, kookoskermasta ja raakakaakaojauheesta. Käytännössä kaikki raaka-aineet saat (jälleen) Foodinilta, jota suosittelen sen hinta-laatusuhteen ja verkkoshoppailun helppouden vuoksi. Lisäksi tarvitsen reippaan tehokkaan blenderin/tehosekoittimen (Emmalla, joka luomuksen joogapäivään leipoi, oli käytössä tämmöinen ässä kun Vitamix). Tein itse kerran vadelma-''juusto''-raakakakkua n. 20 vuotta vanhalla sauvasekoittimellani Billyllä enkä toiste tee - kumpikaan meistä ei meinannut selvitä siitä sotkusta ja kuumenemisesta. Mutta selvittiin, ja kakku oli hyvää, vaikkakin epätasaista. Resepti siihen löytyy täältä . 

Joka tapauksessa, tässä resepti. Tee esim. 22-24 senttiseen irtopohjavuokaan - jos teet isompaan, suosittelen lisäämään aineita hitusen. Ennen leipomista muista laittaa cashewpähkinät likoamaan!

Ainesosat pohjaan

  • Taateleita n. 7-8 kpl
    • normaalit, leipomiseen käytettävät kuivatut taatelit supermarketista käy, liota niitä joku puolisen tuntia niin pehmenevät hieman. Mutta nyt kun kuitenkin tilaan Foodinilta, niin palkitse itsesi Medjool -taateleilla, jotka maistuu ihan toffeelta - tai vielä paremmalta.
  • 2,5dl Kuorittuja manteleita

Ainekset täytteeseen

  • 3,75 dl cashewpähkinöitä liotettuna, huuhdeltuina ja suurinpiirtein kuivattuina
  • 1,2 dl kookoskermaa (ei kookosmaitoa, kermaa! Esim. Vietco -merkkistä löytyy Porin S-marketista)
  • 1,8 dl agave- tai vaahterasiirappia
  • 1,2 dl kaakaojauhetta
  • 1/4 tl merisuolaa, himalajansuolaa, tai jotakin suolaa
  • 1,8 dl kaakaovoita sulatettuna

Pohjan valmistus:

  1. Murskaa mantelit tehosekoittimessa rouheaksi - hommaa saattaa helpottaa ainakin huonompitehosella vehkeellä manteleiden nuijominen vaikka kaulimella :D
  2. Heitä sekaan taatelit ja surruttele menemään, kunnes tasaisen tahmeaa massaa. (Medjooleissa muista poistaa kivi ja kanta!)
  3. Painele pohja (esim. kookosöljyllä) voideltuun vuokaan ja laita pakkaseen.

Täytteen valmistus

  1. Sekoita tehosekoittimella kaikki ainekset, paitsi kaakaovoi, tasaiseksi ''taikinaksi''. Kannattaa aina välillä pysäyttää suoritus, tökkiä masiinan pohjaa puulastalla sekoittaaksesi sitkeimmätkin pähkinät sekaan ja maistella teosta - makeutusta ja muita aineita voi lisätä maun mukaan!
  2. Lopuksi sitten vielä sekaan sula kaakaovoi ja sekoittele tasaiseksi.
  3. Kaada täyte pohjan päälle ja tasoittele nuolijalla/veitsellä/lastalla pinta. Laita kakku pakastimeen, mielellään noin 24 tunniksi, jotta se jäätyy täysin. Sulata kakku kokonaan ennen tarjoilua! Koristele esim. kaakaonibseillä, pakastevadelmilla tai raakasuklaalla. Voit esimerkiksi tehdä kakun pakastimeen ja siitä leikkoa jäisiä paloja, jotka otat jääkaappiin sulamaan :) Kakku säilynee jääkaapissa viikon verran, pakkasessa usean viikon.
 

Kiiitos vielä uutiskirjeen tilaamisesta - toivottavasti reseptit ja vinkit ovat mieleisiä ja pääset niitä kokeilemaan :) Siinä ruokahetkessä eräs osallistuja keksikin, että noita kulhopohjia (esim. kvinoa, porkkana, idut, pinaatti) voi tehdä jääkaappiin useamman valmiiksi ja sitten ruoka-aikaan vaan täydentää kurkulla, pavuilla, kanalla, hummuksella, pestolla... Jos mitään kysyttävää näistä on, laita rohkeasti mailia, viestiä, meseä, soita, tai kysäse tunnilla. Ihanaa marraskuuta kaikille <3 -Saana